JobRotary-mentor Silke Fennema begeleidt werkzoekende
40-plussers
“Werk draagt wezenlijk bij aan iemands levensgeluk!”

“Medemenselijkheid spreekt mij het meest aan in het werk van JobRotary. Door de één op één begeleiding van een werkzoekende om weer werk te vinden, draag ik wezenlijk bij aan iemands levensgeluk. Ik ervaar het als verrijkend in mijn rol als mentor bij JobRotary om mensen in hun kracht te zien groeien, de meest originele versie van zichzelf te zien worden!”, vertelt Silke Fennema van JobRotary Rijswijk West.

Het belang van hervonden levensgeluk bevestigt Jeroen (43) uit Zuid Holland. Jeroen heeft inmiddels een vaste baan. Op het diepst van de crisis verloor Jeroen zijn baan na een reorganisatie. Als Hbo’er lag de wereld altijd aan zijn voeten en zat hij nooit eerder zonder werk.

Netwerken
Als werkzoekende stortte Jeroen zich in de wereld van het UWV met webinars, werkversterkers, internetcommunities. Het leverde veel ervaring en contacten op, maar geen baan. Jeroen benadrukt dat gebruik van sociale media en netwerken van groot belang zijn. Zelf was hij lid van Jobrunners, een netwerk van werkzoekende 40-plussers in Rijswijk. Zij hebben wekelijks contact, gaan bezig met cv’s doornemen, elkaar stimuleren en feedback geven, zichzelf aan lotgenoten presenteren, twitteren en vooral: elkaar door de moeilijke tijd heen slepen.
Jeroen kijkt daar goed op terug: “Linda Houthoff is initiatiefnemer van Jobrunners en was destijds JobRotary-coördinator. Zij bracht me in contact met Silke Fennema. Er was direct een enorme klik. Silke heeft een wezenlijke bijdrage geleverd aan mijn ontwikkeling tijdens het proces van werk zoeken. Zij onderzocht wat ik nodig had en ik was bereid haar begeleiding en steun te aanvaarden en er concreet iets mee te doen.”

Weer in balans
Jeroen werd regelmatig uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, werd vaak 2e en kreeg de baan net niet. “Silke maakte me er van bewust dat ik door mijn gedrevenheid nogal overweldigend kon overkomen, dat ik al antwoordde voordat een vraag werd gesteld. Zo overdonderde ik de interviewende werkgever. We hebben letterlijk geoefend met interactie in praten en kijken. Zo leidde zij mijn over-enthousiasme in goede banen. Uiteindelijk vond ik zelf mijn huidige functie. Bij een informatief telefoongesprek met de aanstaande collega had ik een goed gevoel. Diezelfde middag ging mijn CV naar de directie en na het 2e gesprek werd de wederzijdse klik beloond met een jaarcontract. Dit is inmiddels omgezet naar een vaste baan. Ik ben weer in balans en dat heeft een positieve uitstraling op mijn gezin en ons levensgeluk.”

Jeroen heeft een goede opleiding, is een harde werker en was dienstbaar en betrokken bij zijn vorige werkgever en baan. Toch overkwam hem het lot om bij een reorganisatie boventallig te raken. Het kan iedereen overkomen. Wat heeft het met hem gedaan? “Het kwam rauw op mijn dak en de periode van werkloosheid blijft een litteken. Ik ben wat eerder onzeker en gevoelig voor reorganisaties, maar het beheerst mijn leven niet!”

Erkenning
Silke heeft inmiddels zo’n zeven kandidaten begeleid. Ziet zij een rode draad?
“Alles draait om luisteren. Degene die de baan is verloren mag zich bij de mentor helemaal uitspreken, alles vertellen. Vaak zijn de naasten murw van de verhalen en dien je eerst als praatpaal. De kandidaat moet boosheid, wrok, verdriet en andere gevoelens vrijelijk kunnen uiten. Als mentor oordeel ik niet, ik voel mee, zonder het gevoel of probleem over te nemen. Er zijn met afstand én empathie, dat is de rode draad. Iemand die zo iets belangrijks als een baan is kwijt geraakt, zit in een rouwfase en gaat alle stadia van rouw door. Uiteindelijk volgt acceptatie en dan kan de kandidaat verder zonder belemmeringen, vanaf de plek waar hij of zij nu staat. Als mentor moet je fijnzinnig afstemmen op de kandidaat, toetsen wat de behoefte van de ander is. Erkenning van de onvervulde behoefte, namelijk die aan werk, is belangrijk. Vervolgens de kandidaat motiveren zelf de behoefte te vervullen. Ik heb, net als vele mentoren, geen banen of netwerk te bieden, wel mijn levenservaring en coachende vermogen.”
Wat brengt het begeleiden Silke zelf? “Altruïsme, een ander helpen, geeft een goed gevoel. We zijn veel altruïstischer dan we denken. Ik ervaar het verrijkend om mensen te zien groeien in hun kracht en de meest originele versie van zichzelf te zien worden. Daar word ik zelf heel gelukkig van!”

Tips voor werkzoekenden
Silke en Jeroen hebben tips voor senioren (en anderen) die werk zoeken. Zij geven aan dat netwerken op alle mogelijke manieren, veel solliciteren en het aanvaarden van gerichte hulp, je echt verder kunnen brengen.
Jeroen: “Als je weet dat je werk stopt, solliciteer dan vanuit je baan, dat is kansrijker dan vanuit de WW. Je kunt leren van sollicitaties, zeker als je feedback vraagt. Positieve gedachten houden, niet meegaan in negatieve verhalen is ook belangrijk. En zelf de regie houden op het proces, niet de lead leggen bij het UWV of wachten op anderen.”
Silke: “Zorg uiteraard voor een keurig cv. En vertel, zonder schaamte, dat je werk zoekt. Realiseer je ook dat je als kandidaat vanuit gelijkwaardigheid kunt spreken met de recruiter. Jij kunt immers de mogelijke oplossing bieden voor diens (personeels)probleem. Niet bij iedereen past LinkedIn, maar als je het gebruikt is een sterk profiel is een must. En een praktische tip: gebruik het Grote 50-plus werkboek (te bestellen online en in de boekhandel: ISBN 987-94-91757-19-8).

Elke mentor begeleidt op een persoonlijke manier en naar eigen vermogen. JobRotary hanteert geen blauwdruk of protocol, zoals bij het UWV. Silke heeft wel, samen met Janneke Breedijk van JobRotary in de regio Rijswijk, een gids gemaakt als handreiking.
Voor werkzoekende senioren én mentoren is er veel informatie te vinden op de website: www.jobrotary.nl