Hij is weer ‘boven Jan’ en bruist van de energie en nieuwe ideeën. Dat was de afgelopen jaren wel anders. “In één keer kwam ik erachter dat ik de 50 jaar was gepasseerd. Voor mijn gevoel bestond ik niet meer, het was over en uit dacht ik.”
René Bout (58) is een echt ‘commercieel dier’. Met een commerciële opleiding op zak rolde hij vanaf zijn 17e succesvol van de ene in de andere baan, creëerde de hoogste omzetten en zette spraakmakende prestaties neer. Kortom; waar René werkte ging het de onderneming voor de wind.
‘Ik was het haasje’
Met heel veel plezier en succes werkte René alweer een tijd in de postverwerkende industrie. Tot de wereldwijde economische crisis óók vat kreeg op dit bedrijf. Wat speelde in 2013/2014. “Ik heb in die periode veel reorganisaties meegemaakt, en op een gegeven moment was ik het haasje. Ik moest er ook uit, al wilden ze me in feite niet kwijt. Maar er werd gekeken naar het aantal dienstjaren dat je er werkte, en niet naar de prestaties. Wie het laatst in dienst was getreden, ging er dus als eerste uit. En al had ik daar 7 jaar gewerkt, er waren veel collega’s die er veel langer werkten.”
‘Zó onterecht’
Zijn wereld stortte in. “Het ontslag heeft me heel veel pijn gedaan, want het voelde zó onterecht.” En of dat niet genoeg was bleek René zijn leeftijd zich ineens tegen hem te keren. “Dat speelde bij het solliciteren erg mee. Want plotseling was de commerciële sector voorbehouden aan ‘de jonkies’. Het liefst in het bezit van een HBO-diploma, met 10 jaar ervaring en hooguit iemand van 24 jaar oud”, zegt hij smalend.
JobRotary
Met een baan hier en een baan daar hield René zijn werkzame leven met moeite overeind. “Maar het was het allemaal niet echt.” Aan loopbaancoach Herman Bolhuis uit Ermelo trof René een goede sparringpartner. Bolhuis adviseerde hem contact te zoeken met JobRotary, die de oudere werkzoekende begeleidt en ondersteunt op weg naar nieuw werk. Het gaat om Rotaryleden die als mentor bij JobRotary belangeloos hun kennis, ervaring en contacten inzetten. René zette de stap.
Zo’n mannetje
René benadrukt dat JobRotary geen werk voor je zoekt. “Ze helpen je op weg naar nieuw werk. Door gesprekken word je als het ware een spiegel voorgehouden. Ik heb er heel veel van geleerd. Eigenlijk ga je een beetje terug naar af. Je denkt van jezelf dat je een hele kerel bent met je CV, maar eigenlijk voel je je nog maar zo’n mannetje”, geeft René 2 centimeter tussen duim en wijsvinger aan. Ik, die het altijd zo goed voor elkaar had.”
Negatieve gedachten ombuigen
Stukje bij beetje leerde de mentor van JobRotary René zélf door te krijgen wie hij is, wat hij kan, wat hij wil en hoe dat te bereiken. En misschien nog belangrijker, hem ook te helpen uit zijn negatieve gedachtenspiraal te komen. Wat ervoor zorgde zo omschrijft René het, dat hij weer in een goede stroming terechtkwam. Waardoor hij zich steeds beter is gaan voelen. “Ik weet nu wie ik ben en wat ik kan en wat ik wil.”
Gelukt
Het te bereiken is ook gelukt. Sinds 1 januari 2020 is René eigen ondernemer in loondienst bij HRLS B.V. GOEDWERKLICHT Het gaat om een bestaande B.V. op het gebied van inductieverlichting. Sinds de komst van een nieuwe investeerder is het bedrijf verder gegaan onder de naam HRLS B.V. Samen met een andere mede-eigenaar runt René het bedrijf, en heeft zijn kantoor aan huis.

Zie ook: jobrotary.nl

Bron: Ermelonieuws.nl