Cor Evegaars (59) werd ‘zelfstandige’ na plotseling ontslag:

”JobRotary was klankbord en coach bij mijn zoektocht naar werk”

“Van het ene moment op het andere stond ik op straat. Ik was technisch directeur bij een familiebedrijf in glas- en staalconstructies. Er kwam een kink in de kabel en de familie wilde zonder mij verder. Ik moest mezelf als het ware opnieuw uitvinden: wat ging ik doen? De mentor van JobRotary heeft me met gesprekken, advies en tips gesteund om als zelfstandig ondernemer te starten,” zo beschrijft Cor Evegaars (59) uit Schijndel in een notendop zijn situatie.

Spiegel

Cor kwam na zijn ontslag terecht bij uitkeringsinstantie UWV. Hij ging op zoek naar een baan en maakte ook plannen om zijn eigen bureau te beginnen. De adviseurs van het UWV waren daar positief over en boden hem onder andere een training aan bij hogeschool Avans. Acht sessies samen met andere startende ondernemers. Daarnaast kon Cor gebruik maken van de zogenaamde startersperiode van het UWV. Prima faciliteiten, maar er was méér nodig. Cor: “Ik wilde graag een doorgewinterde gesprekspartner. Ik kwam in contact met JobRotary en ontmoette mentor Marcel L’Herminez. We hadden direct een klik. Met zijn ervaring en contacten kon hij precies de spiegel zijn die ik nodig had.”

Zelfvertrouwen

Marcel L’Herminez (54) is lid van Rotaryclub Heeze. Marcel is bedrijfseconoom en is eigenaar/directeur van een psychologisch adviesbureau, dat zich richt op het inzichtelijk maken van talenten van mensen. Over zijn eerste ontmoeting met Cor zegt Marcel: ”Hij was teleurgesteld over wat hem was overkomen bij de werkgever. Mediation om de relatie te herstellen, had geen effect gehad en juridisch werd hij in het gelijk gesteld, maar toch. Zo’n klap moet je verwerken. Cor heeft even stoom afgeblazen en zich snel herpakt. In een aantal gesprekken hebben we zijn talenten in kaart gebracht en zijn ze gaan stapelen. Mijn motto is: zelfinzicht leidt tot zelfvertrouwen. Cor heeft een passie voor verbeteringsprocessen en efficiency, hij kan mensen motiveren. Kwaliteiten die bij veel bedrijven nodig zijn. Hij was van de ene baan in de andere gerold en kwam nu met het idee voor zichzelf te beginnen. Cor is gaan netwerken en ik heb hem uitgedaagd acquisitie te gaan doen.”

In mijn hum

Vanaf oktober 2016 werkt Cor als interim manager bij een fabriek in Oosterhout. Na een brand in 2016 waren de medewerkers en organisatie ontzet. Cor vertelt: “Het productiedeel was verwoest en er moest opnieuw structuur worden aangebracht en opgebouwd. Ik begon als teamleider. Vergeleken bij mijn laatste directeursfunctie, was dat inhoudelijk een flinke stap terug. Maar ik kon er al mijn expertise in kwijt en het is fijn werk andere mensen weer in hun rol te brengen.” Deze stap legde Cor geen windeieren. Na een paar maanden werd hij operationeel manager en neemt tevens de plantmanager waar. Zijn contract werd verlengd. Cor: “De directie heeft me gevraagd ook deze taken waar te nemen. Ik ben helemaal in mijn hum in mijn rol! Als er een vaste aanstelling uitrolt is dat mooi en anders ga ik door met mijn eigen bureau ‘CORE’. Marcel heeft me aan de zijlijn steeds ondersteund en eens in de vier a vijf weken praten we elkaar bij. Dat geeft me een goed gevoel.”

Nieuw fundament

Heeft Cor tips voor andere werkzoekenden-op-leeftijd?

“Zet je netwerk in, je hebt je zakelijke en bevriende relaties en oud-collega’s hard nodig. Zorg dat je CV en je LinkedIn profiel op orde zijn. Laat zien wat je kunt én wees bereid op een lager niveau te beginnen.” Vooral dat laatste betaalt zich op (korte) termijn uit!  Heb ook vertrouwen in jezelf en zoek nieuwe wegen. Klinkt als een cliché, maar het werkt voor mij wél.”

Marcel gaat door met begeleiden van gemotiveerde werkzoekenden:

“Als mentor heb ik elf 40-plussers begeleid in vijf jaar. Het zijn niet altijd pretgesprekken, maar wel wezenlijk, het gaat echt ergens over. Daardoor ervaar ik de contacten als verrijkend. Ik zie dat Cor een nieuw fundament heeft gevonden. Mooi dat ik daarbij een steun in de rug kon zijn. Dat is precies wat JobRotary beoogt!”