Je staat er niet alleen voor

Dit hoor je wel eens van JobRotary kandidaten maar zeker ook van de JobRotary mentoren. De mentor is één van de weinige mensen die niet vanuit een bepaald belang naast de werkzoekende gaat zitten. Het UWV is – hoe behulpzaam soms ook – toch ook een beetje handhaver. De jobcoach krijgt een vergoeding net als outplacement bureaus en andere dienstverleners.

Dit is toch een andere rol dan een vrijwilliger die jou belangeloos en gelijkwaardig behandeld en meer coachend aan de slag gaat. Dat maakt deze aanvulling op de UWV dienstverlening zeer waardevol. Onze mentoren zijn officieel amateurs. In de praktijk valt dat vaak mee, maar het is wel belangrijk dat we ons daar bewust van zijn. Daarom ondersteund de JobRotary organisatie de mentoren waar dat kan. Bijvoorbeeld met behulp van de informatie die we op de website beschikbaar hebben zoals een gids met tips en een stappenplan.

Daarnaast helpen de mentoren ook elkaar. Vaak gebeurt dat in regieverband in de vorm van een fellowship-intervisie. Tijdens deze bijeenkomsten worden casussen en werkwijzen uitgewisseld op een gezellige en vriendschappelijke manier. Hiervoor zijn geen regels, maar in de praktijk werkt JobRotary het meest stabiel als er regio’s zijn waarin de mensen bij elkaar komen om ervaringen te delen en best-practices te delen. Als je hier meer over wilt weten neem dan contact op met het bestuur. Ook een mentor “staat er niet alleen voor”.

Ludwig Hoeksema.