JR Rijswijk begeleidt statushouder Nooshin succesvol naar nieuw werk

Naam: Nooshin Heydarkhan (1976)
Land van herkomst: Iran
Aankomst Nederland: mei 2012
In Rijswijk sinds: januari 2014
Werkt als: financieel-administratief medewerker
Sinds: maart 2018
Bij: accountantskantoor BoekestijnKester en Partners, Rijswijk
Coach JobRotary: Harmen Bosma

VluchtelingenWelzijn Rijswijk heeft samen met vier Rijswijkse Rotaryclubs het pilotproject JobRotary voor statushouders opgezet. In dit project worden Rotaryleden als coach gekoppeld aan hoger opgeleide statushouders uit Rijswijk, die op zoek zijn naar een baan.

Zo ook de Iraanse Nooshin Heydarkhan, die hulp kreeg van Harmen Bosma, rayondirecteur bij de Rabobank voor Den Haag Zuid en Rijswijk. En met succes, want Nooshin werkt sinds begin 2018 bij accountantskantoor BoekestijnKester en Partners in Rijswijk. Dit is haar verhaal.

Wat is je achtergrond?
“Mijn man en ik zijn Iran in 2012 ontvlucht, samen met onze toen twaalfjarige zoon Nima Hakim. Het was te gevaarlijk geworden. Twee redenen: politiek en religieus. We hebben anderhalf jaar in het AZC in Leersum doorgebracht. Dat was een verdrietige periode, maar we zijn er ook sterker van geworden. Daarna mochten we gelukkig naar Rijswijk.”

Welke opleiding heb je in Iran gevolgd en waar heb je gewerkt?
“In Teheran studeerde ik accounting aan de Azad Universiteit. Daarna werkte ik ruim elf jaar bij Bank Sepah, ook in Teheran. Eerst als baliemedewerker, daarna op de afdeling boekhouding. Ik deed de salaris- en personeeladministraties voor zeventig filialen.”

Je woont nu ruim vier jaar in Rijswijk. Wanneer ben je een baan gaan zoeken?
“Direct. Dat was niet makkelijk. De taal is in het begin natuurlijk een groot probleem. Maar daar heb ik hard aan gewerkt. Ik kan me nu goed redden in het Nederlands. Maar het moet nog steeds beter. En het is ook wennen aan een hele andere samenleving. In Nederland mag alles. Dat is mooi. Maar er zijn ook heel veel regels waardoor toch niet alles mag. Dat moet je allemaal ontdekken. Zo wilde ik graag een korte praktijkopleiding op mijn vakgebied volgen. Maar dat bleek binnen de regels niet mogelijk. Gelukkig heb ik geld kunnen lenen van mensen in de Nederlands-Iraanse kerk. Dat betekent helaas wel dat ik nog met een schuld zit. De opleiding duurde anderhalf jaar en heb ik met een 10 kunnen afsluiten. Daar ben ik trots op.”

Wat voor werk heb je gedaan voordat je aan coach Harmen Bosma werd gekoppeld?
“Ik heb twee periodes bij de gemeente Rijswijk gewerkt als archiefmedewerker. Helaas moest ik daar weg. Daarna ben ik weer gaan solliciteren. Ik denk dat ik wel dertig sollicitaties heb verstuurd. Maar zonder succes. Caroline van VluchtelingenWelzijn Rijswijk vroeg toen of ik een coach van JobRotary wilde hebben.”

Hoe ging dat?
“Harmen en ik hadden wekelijks een gesprek. Hij wilde me leren kennen, dat was goed. Dan spraken we over mijn cv en vertelde hij welke contacten kans zouden hebben. Binnen een paar maanden was het gelukt: ik mocht bij BoekestijnKester en Partners komen praten. Ik heb Harmen heel dankbaar voor zijn hulp. Hij heeft een groot netwerk. Net zo groot als zijn hart.”

Hoe ging dat gesprek bij BoekestijnKester en Partners?
“Goed. Natuurlijk was ik zenuwachtig. Ik heb kunnen uitleggen wat ik wilde, wat mijn kwaliteiten zijn. En aan het eind heb ik gevraagd of ze mij een kans wilden geven om mij te bewijzen. Die kans kreeg ik. Eerst met een proefperiode van 2 maanden. Toen een contract van 6 maanden. En ik heb net weer een nieuw contact gekregen, voor 9 maanden. Het is een fijn bedrijf, waar ze echt naar je kijken als persoon. Waar ze letten op wat voor individuele kwaliteiten je hebt.”

Is dat belangrijk?
“Heel belangrijk! Elk mens heeft allerlei kwaliteiten. Je moet ze wel leren ontdekken. Natuurlijk ben jezelf als eerste verantwoordelijk voor je toekomst. Om jezelf te ontwikkelen. Om niet wanhopig te worden als het niet in één keer lukt. Om in jezelf te blijven geloven, in waar je goed in bent. Zelfkennis is heel belangrijk, ook als het gaat om dingen die je kunt verbeteren. Het leven is niet altijd even makkelijk, maar wel mooi.”

Coach Harmen Bosma over Nooshin Heydarkhan

“Wat mij triggerde, was de gedrevenheid van Nooshin om een baan te vinden. Ze was zelfs bereid uren te reizen om via onbetaald werk op haar niveau ervaring op te doen. Zoals bij zo veel dingen heeft het dus te maken met houding en gedrag. Nooshin is een slimme meid die heel snel haar inburgering afrondde. Met als nadeel dat ze daardoor geen toegang meer kreeg tot budgetten voor vervolgopleidingen. Heel gek, maar daar gaan ze wat aan doen gelukkig. We hebben in de eerste sessies eerst aan haar cv gewerkt. Want uit de gesprekken bleek dat ze veel meer kan dan daarin stond. Vervolgens heb ik een aantal bedrijven uit mijn netwerk geselecteerd. Nooshin is die gaan googelen om te bepalen welke het beste aansloot op haar wensen. Bij BoekestijnKester en Partners was het in één keer raak. Ook omdat dit kantoor bereid is extra tijd en energie te besteden om iets voor de samenleving te kunnen betekenen.”